
עדות מקומית 2019
צילום: אבי רוקח, ידיעות אחרונות
גלריה
2019
תמונת השנה | סדרת השנה | חדשות | חברה וקהילה | דת ואמונה | טבע וסביבה | ספורט | אורבניזם ותרבות | חשיפה ארוכה | וידאו
עדות מקומית 2019
דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ומנהלת עדות מקומית
עדות מקומית , התערוכה השנתית של צילום עיתונות וצילום תיעודי, מוצגת בארץ משנת 2003, לצד תערוכת הצילום הבין־לאומית, World Press Photo . עדות מקומית נותנת במה לצילום התיעודי המקומי, מבטאת את איכויותיו התרבותיות וממחישה את חשיבותו החברתית; זהו צילום מקצועי, המביע את הפנים המורכבים של המציאות האזורית, שלא תמיד זוכים לחשיפה מספקת
בתקשורת הפופולרית.
לצד דימויים שתיעדו אירועים בולטים השנה - מערכות הבחירות הסוערות ומחאת יוצאי אתיופיה - נראה כי דימויים רבים בעדות מקומית 2019 מעידים על צו שעה מסוג אחר: ההתחממות הגלובלית, תהליך עולמי המתקדם בקצב חסר תקדים. העבודות העוסקות בזווית המקומית של סוגיה זו בולטות בעוצמתן ובהיקפן. בין אם צולמו מתוך מחויבות להעלות את המודעות לנושא ובין אם לאו, אנחנו,
הצופים, מבינים את ההקשר. משבר האקלים לגמרי כאן.
סדרת השנה המצוינת של איל פריד וסדרת הנופים המפעימה של דורון ניסים, מתעדות את השפעת האדם על הסביבה; סדרת ים המלח הפואטית של אלכסנדר ברונפר מזכירה לנו את איום היעלמותו של אוצר טבע ייחודי זה. לצד עבודות אלו מוצגים דימויים «מעשיים » יותר, כמו עבודתה הישירה של ביאה בר קלוש, המציגה מציאות שבה הפך הפלסטיק לגורם מאיים. ולבסוף, הסדרה הלירית של יסמין להב, אשר מציבה בפנינו בכישרון וברגישות את הצמחים שליקטה ביער הסמוך לביתה, שעל פי תחזיות משבר האקלים עומד בפני כליה, או לכל הפחות בפני שינוי משמעותי.
כמו מכשיר הסיסמוגרף, הרושם ומתעד את עוצמת רעידת האדמה ואת מיקומה, כך בתערוכה זו מציירים עבורנו הצלמים התיעודיים את התנודות והתהליכים המתרחשים מתחת לפני השטח; תהליכים סביבתיים, חברתיים ואחרים, הנובעים מתוך מציאות משתנה.
ברצוני להביע את תודתי לצלמים על עבודתם החשובה והמצוינת ולחבר השופטים על עשייה מורכבת בכל שלבי השיפוט, מראשית הדרך ועד לדיון המרתק והמכריע בשלב בחירת התצלומים המוצגים בתערוכה.
התערוכה קיימת בזכות נאמנותכם ועבודתכם.
עדות, אמנות ומה שביניהן
אלדד רפאלי, אוצר התערוכה עדות מקומית 2019
לאורך השנים חרטו תערוכות עדות מקומית על דגלן ערכים אתיים לצד קודים אסתטיים של תיעוד והתבוננות.
העידן העכשווי הוביל לשינוי: כלי התקשורת המרכזיים פסקו לשמש מקור סמכות עיקרי לתיווך המציאות, והטלפון החכם כבש את העולם. ההמונים הפכו לאלה המתעדים את המציאות, במקביל להיותם גיבוריה. זהו עולם שבו לא מתקיימת עוד אמת מדווחת מרכזית אחת. ה"פייק ניוז" חזר לכותרות.
השינויים הללו אילצו את הצלמים לחזור אל נקודת המוצא ולשאול: האם קיימת מציאות אחת? אמת אחת? ונראה ששאלות אלה הובילו את צלמי העיתונות להגדיר מחדש את תפקידם; מגורם המתווך את המציאות, לצלמים-אמנים, המביעים עמדה אנושית, ערכית, חברתית, אסתטית, פוליטית וחוקרת.
מאות צלמים הגישו אלפי דימויים לתחרות. בעבודת האוצרות ניסיתי ליצור נרטיב חדש, הנשען על בחירות השופטים, עובר ומקשר בין עמדות ונקודות מבט דוקומנטריות לנקודות מבט אמנותיות; מעין ציר שיוצר חיבור בין עבודותיהם המיוחדות של 72 הצלמים שנבחרו להשתתף בתערוכה. נרטיב זה משקף מציאות מורכבת, ויחד עם זאת מעורר מחשבה על שדה חדש זה – המרחב שבין צילום עיתונאי לאמנות – מרחב שהוא תולדה של פרשנותו של כל צלם ואמן שמציגים בתערוכה עדות מקומית. הגישה האמנותית מרחיבה ומעדנת את הדיון בשאלות הנוגעות לאמת ולזמן. ההקשרים והחיבורים בין העבודות השונות משקפים מבט מפוכח, אישי, עמוק ויצירתי על ישראל בשנת 2019.
תמונת השנה
עופר וקנין
הארץ
אביגדור ליברמן, ראש מפלגת ישראל ביתנו, ביום הצגת רשימת מפלגתו לקראת מערכת הבחירות השנייה של שנת 2019. במערכת הבחירות הראשונה הייתה ישראל ביתנו לשון מאזניים.
אקספו תל אביב
30 ביולי 2019
סדרת השנה
איל פריד
צלם עצמאי
השפעת האדם ומעשיו על הנוף המקומי. התבוננות באסתטיקה הנוצרת סביב הפעולה האנושית, בפגיעה בנוף ובטבע בשולי הדרך.
30 ביולי 2019
אקספו תל אביב
חדשות
מקום ראשון
סדרות
חדשות
רמי שלוש
הארץ
ב־30 ביוני נהרג סלומון טקה, צעיר ממוצא אתיופי, כתוצאה מירי שוטר. נסיבות הירי אינן ברורות עד היום. למחרת החלה מחאת יוצאי אתיופיה, שכללה חסימת כבישים ראשיים בקריות וגלשה לכל רחבי הארץ. בשלב מאוחר יותר הפכה המחאה לאלימה, מה שהוביל לעימותים קשים עם כוחות הביטחון ולמאות עצורים.
צומת הקריות ובית העלמין תל רגב
2-1 ביולי 2019
חברה וקהילה
מקום ראשון
בודדות
חברה וקהילה
אלעד מלכה
דארין טאטור, משוררת ישראלית־פלסטינית, שהורשעה בהסתה לאלימות ובתמיכה בארגון טרור, בין היתר בעקבות פרסום אחד משיריה בחשבון הפייסבוק שלה. לאחר שריצתה חמישה חודשי מאסר זיכה אותה בית המשפט המחוזי בנצרת מחלק מהעבירות שיוחסו לה, ומכל העבירות הקשורות בפרסום השיר. במהלך המשפט שהתה טאטור כשנתיים במעצר בית.
דרום תל אביב
2 בדצמבר 2018
דת ואמונה
טבע וסביבה
בודדות
טבע וסביבה
ביאה בר קלוש
הפלסטיק, על צורותיו השונות, מהווה חלק נכבד מחיינו, אך הוא מתכלה באיטיות רבה וגורם נזק סביבתי כבד. לאחרונה חל שינוי באופן שבו אנו תופסים את הפלסטיק: כבר לא חומר קל ונוח לשימוש, אלא אויב הציבור. תצלום זה הוא חלק מפרויקט, שבו צולמו משפחות, כשהן מוקפות באשפת הפלסטיק הביתית שהן ייצרו במשך שבוע אחד.
משפחת פרנק, כרמיאל
29 ביולי 2019
ספורט
אורבניזם ותרבות
מקום ראשון
סדרות
אורבניזם ותרבות
קטגוריה
קורינה קרן
התחנה המרכזית החדשה נפתחה בשנת 1993, בתקווה לשפר את מצבה של אחת משכונותיה הקשות ביותר של העיר. אולם במקום מרכז הקניות המודרני שהיה אמור לקום במקום, נותרו תריסי החנויות מוגפים במשך שנים ומבוך המעברים הפך לתערובת אקלקטית של עזובה, מסחר ותרבות מחתרתית.
התחנה המרכזית, תל אביב
ינואר - מאי 2019
חשיפה ארוכה
מקום ראשון
סדרות
חשיפה ארוכה
צלם עצמאי
פליקס לופה
HUMANARIUM
אינטרפרטציה אישית של הצלם על הקשר בין האדם לעולם המים ולחיים בו. יחידים, זוגות ומשפחות מגיעים לחוף ונכנסים למים, מתחברים לזיכרון הקדום של הציפה במי הרחם. יש הבאים כדי להתבודד, יש המגיעים כדי להתחבר זה לזה ויש המבקשים להתנתק מחיי היום־יום.
תל אביב, בת ים ואילת
יולי - אוגוסט 2019
מקום שני
סדרות
חשיפה ארוכה
צלם עצמאי
אדוארד קפרוב
גבולות
שוטטות פיזית ונפשית לאורך גבולות, גדרות וחומות. פרויקט צילום מתמשך, שהחל בשנת 2010 בצילום דיגיטלי, התפתח ונמשך בטכניקת הצילום "הלוח הרטוב" (קולודיון), שאפיינה את ראשית ימי הצילום. לממד הזמן בסדרה זו תפקיד משמעותי; הארץ החדשה־ישנה (אלטנוילנד) מוצגת באמצעות טכניקת צילום היסטורית.
אתר תל סאקי, דרום רמת הגולן
אוקטובר 2018
מקום שלישי
סדרות
חשיפה ארוכה
גיל מועלם-דורון
נפקדים נוכחים.
"נפקדים נוכחים" הוא כינוי לפלסטינים אשר עזבו, ברחו או גורשו מבתיהם במהלך מלחמת העצמאות (מלחמת 1948). רכושם הופקע מכוח חוק נכסי נפקדים, והם נותרו עקורים בתוך תחומי מדינת ישראל. המצולמים, לשעבר תושבי הכפר אל־לג'ון, שעל שרידיו שוכנים היום קיבוץ מגידו ויער קק״ל, צולמו על רקע צילומי ארכיון של הכפר וסביבתו, שצולמו לפני 1948. הפרויקט נעשה במסגרת שהות אמן בגלריה אום אל־פחם.
אום אל־פחם
אפריל 2019
וידאו
נעם בן זאב
שטח אפור.
הדס פאר מעידה בגוף ראשון על פגיעות מיניות, בפנים חשופות ובשמה האמיתי.
ישראל
אפריל 2019
הפרויקט הופק במסגרת החוג לתקשורת צילומית, המכללה האקדמית הדסה ירושלים
שמעון בוקשטיין
אנדרטה.
אנדרטת חטיבת הנגב מבקשת להנציח את פועלה של חטיבת הנגב במלחמת העצמאות. האנדרטה, שתוכננה על ידי הפסל דני קרוון, עשויה בטון חשוף ומשלבת אלמנטים סמליים, הקשורים לפלמ"ח ולמלחמת העצמאות. עבודת הווידיאו צולמה בתוך האנדרטה ובהשראתה.
אנדרטת חטיבת הנגב
2018
צילום אוויר: דמיאן דופרנס
ריקוד: יוקו אימזייקה
מוזיקה: דויד פרץ
בימוי עריכה: עזרי קידר
אפטר אפקט: רובין גרונוול
אסף שפיר
אין לי ארץ אחרת 2019.
בישראל חיות כ־200 משפחות ממוצא פיליפיני ללא מעמד חוקי מוסדר, שילדיהן נולדו וגדלו כאן. בקיץ 2019 פתחה ישראל במבצע לגירושן. ב־6 באוגוסט 2019 התקיימה בתל אביב הפגנה גדולה נגד הגירוש. לצידה התקיימה הפגנה נוספת, בעד הגירוש.
רחבת מוזיאון תל אביב
אוגוסט 2019
שיר: אין לי ארץ אחרת, מילים: אהוד מנור, לחן: קורין אלאל
אסף שפיר
מוצאי שבת בכיכר.
בנובמבר 2016 התקיימה ההפגנה הראשונה במחאה על השחיתות השלטונית ונגד תפקודו של אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, בפרשות שבעניינן נחקר ראש הממשלה בנימין נתניהו. מאז ועד היום מתקיימת הפגנה במקום כל מוצאי שבת.
פתח תקווה
נובמבר 2016 - אוגוסט 2019
שיר: ניו יורק-רפיח, מילים ולחן: יובל מנדלסון
שיר: חליפות, מילים ולחן: הדג נחש
תמר קרן
חשבון פתוח.
טקס יום הזיכרון באתר ההנצחה "יד לשריון". גל רויטשטיין סובל מפוסט־טראומה מורכבת עקב שירותו הצבאי. משרד הביטחון אינו מכיר בו כנכה צה"ל, והוא נמצא במאבק מתמשך מול הרשויות.
ישראל
מרץ - מאי 2019
צלם שני: ניר שהרבני
הפרויקט הופק במסגרת החוג לתקשורת צילומית, המכללה האקדמית הדסה ירושלים
רועי עידן, ynet
צעדות השיבה.
ב־30 במרץ 2018 החלה סדרת הפגנות המוניות ברצועת עזה, בסמוך לגבול עם ישראל. הפגנות אלה נקראות בפי הפלסטינים "צעדת השיבה הגדולה".
גבול עזה
2018 - 2019















































































