
עדות מקומית 2016
צילום: אילן בן יהודה
גלריה
2016
תמונת השנה | סדרת השנה | חדשות | חברה וקהילה | דת ואמונה | טבע וסביבה | ספורט | אורבניזם ותרבות | חשיפה ארוכה | וידאו
עדות מקומית 2016
דנה וולפיילר-ללקין, יוזמת ומנהלת עדות מקומית
מדי שנה שואפת התערוכה עדות מקומית להציג תצלומים נבחרים, המייצגים בצורה הטובה ביותר את אירועי השנה שחלפה. אלפי תצלומים מוגשים לתחרות, ובמהלך שלושה סבבי שיפוט חבר השופטים שוקד לצמצם את הבחירה לתצלומים שמספרים את הסיפור התיעודי המעניין ביותר. בסבב השלישי נפגשים צוות השופטים וחברי מערכת עדות מקומית סביב שולחן הדיונים לשיח, שבו נרקמת תמונת התערוכה כפי שהיא עולה מאלפי התצלומים, המייצגים מגוון תחומי חיים. קריאת האירוע הבולט של השנה, שיצרוב את השנה בזיכרון ההיסטורי, מעוררת תמיד התלבטויות. בשנת ,2016 אירועי הסכינים - אינתיפאדת היחידים - שהחלו עוד בסתיו ,2015 שרטטו את המסכת המרכזית.
התקפות הבודדים מאופיינות בהתפרצויות בלתי צפויות, באנדרלמוסיה, במתח וחשש. רגעי אלימות בלתי צפויים, שקשה לחזות מתי, היכן וכיצד יתרחשו. אירועים אלה מעידים עד כמה משתנים תנאי הפעולה של צלמי התיעוד והעיתונות. רבים מאירועי הסכינים דווחו בתקשורת על סמך תיעוד של מצלמות אבטחה קבועות ולא באמצעות תצלומיהם של צלמי חדשות מקצועיים. פעמים רבות, הדיווח הראשון מגיע ממצלמות אבטחה, מצילום של עוברי אורח או מתיעוד של ארגוני זכויות אדם. אולם, הסיפור האנושי המלא יותר נרשם על ידי צלמי עיתונות ותיעוד מקצועיים. רבים מהתצלומים בתערוכה מבטאים את הסיפור הרחב, את התחושה, את האווירה, אך צולמו בעקבות האירוע; רחובות ריקים, אֵ בֶ ל, אזרחים חמושים – אלה רושמים את המתח, החרדה וההתמודדות. הצילום התיעודי עובר מרגע לכידת האירוע, מהדיווח הראשוני, לממד האנושי, שנטוע יותר ויותר בכושר יצירתו של סיפור מצולם. הירי של החייל אלאור
אזריה במחבל עבד אל-פתאח א-שריף בחברון נחשף בעקבות תיעוד של פעיל ארגון "בצלם", אך הסערה הציבורית שחולל והעמדתו של החייל לדין מדגישים את ממדי הסיפור שמעבר לדיווח ואת מקומו החיוני של הצילום העיתונאי והתיעודי דווקא
בסביבה עתירת מצלמות ותקשורת.
עדות מקומית היא תערוכה שנתית, המציגה, משנת ,2003 צילום עיתונות וצילום תיעודי מקומי לצד Photo Press World - תערוכת הצילום הבינלאומית השנתית. עדות מקומית מציגה את האיכויות התרבותיות והאמנותיות שנושא הצילום התיעודי, לצד הדגשת החשיבות החברתית וההיסטורית שלו; צילום שמבטא קיום אנושי מורכב, שאינו זוכה לחשיפה מלאה באמצעי התקשורת המקובלים.
ברצוני להביע את תודתי לחבר השופטים על עבודתו הנאמנה והמורכבת בשלבי השיפוט השונים ועל דיון מרתק ומעמיק בשלב הסופי של בחירת התצלומים לתערוכה.
מוסר. היסטוריה. רוח המקום.
פרופ׳ מיכה קירשנר, אוצר התערוכה
איזו חשיבות יש לצילום התיעודי, העיתונאי והמגזיני? מהי משמעותו של צילום מדווח או נוקט עמדה? ומה חשיבותן של עמדה ומחויבות חברתית?
בעבודת הצילום מתקיימים שלושה רכיבים מהותיים: התצלום, המשנע מידע מזירת האירוע אל הקהילה ומעמיד אותו לביקורת ציבורית; הביקורת הציבורית אשר אמורה – בפוטנציה – לאתגר את המתבונן באשר לסוגיות המוסריות הנגזרות מהתצלום; ולבסוף, ולעתים מזומנות, התצלום משמש המתווך ההיסטורי, במשמעות של »כך התנהלו הדברים וזו רוח התקופה«. הצלם הוא ה«יוספוס פלאביוס« של העת החדשה. וכבר מתקיים לו דיסוננס.
תצלומים, כמו תצלומים, הם לכאורה הייצוג הטהור של הכרוניקה. צולם ולכן התרחש, ואם התרחש אזי בדיוק נמרץ כפי שמיוצג בדימוי. באופן אישי אינני חסיד גדול של ההנחה הטוענת שהתצלום הוא פרקליטו של האמת, אך הדימוי בהחלט אמור לייצג אמת סובייקטיבית. האמת היא בעיני המתבונן.
התודעה הציבורית מעניקה חירויות מופלגות לעיתונאי הכותב. לא כך הם הדברים באשר לצלם. בעיני התודעה הציבורית, התצלום הוא הייצוג האולטימטיבי של האמת, ולכן חירות העמדה האישית של הצלם מעוררת לעתים אנטגוניזם. הצֶ בֶ ר התודעתי של הצופה מתעקש להבין את »מעשה הצילום« כנגזרת של אמת צרופה. אך לא כך הם פני הדברים. הצלם הוא שליח ציבור. הוא אינו ספון בחדרו ליד מקלדת. הוא ריח אבק הדרכים, ריח הדם, העושק והנבלה וכן גם התעלות הנפש. הצילום מאפשר לנו לראות את שאיננו אוהבים, ובידי הצלם, כבידיו של כל אמן, הצילום הוא כלי המאתגר את הסדר הציבורי. צילום אפקטיבי אמור לנער את אבק המוסכמות.
הממלכה השביעית, כפי שמכונה התקשורת, שזורה בדוגמאות למכביר באשר לכוחו של הצילום לשנות מציאות. שלוש דוגמאות מזדמנות:
תצלומיו של האמריקני לואיס היין - צלם וסוציולוג, שתיעד בראשית המאה העשרים העסקת ילדי מהגרים בתנאים מבזים - היוו גורם מכריע לשינוי מופלג בחוקי העסקת ילדים.
תצלום מכמיר לב של העיתונאית הטורקייה, נילופר דמיר ובו פעוט בן שלוש, אלאן קורדי, פליט סורי שטבע בחוף טורקיה בדרכו עם הוריו ליוון (2015), פתח לזמן קצר את שערי אירופה לפליטי סוריה ועירק.
התצלום האייקוני של ניק אוט, המתעד את פאן טי קים פוק בת התשע, שנכוותה קשות מפצצת נפלאם (1972) בעת מלחמת וייטנאם. דימוי זה ייצג בעוצמה את זוועות המלחמה והעצים את ההפגנות נגד הנשיא ריצ׳רד ניקסון. זה מצדו ניסה לטעון שהתצלום מניפולטיבי וערוך. עד כדי כך.
הריבון חרד מהנגלה, מתוקף ניחוח האמינות המובנה בדימוי. מכאן נובע שהצילום הוא כלי אפקטיבי. הצלם משוטט עם שק כבד של אחריות. הוא היצרן הבלתי נלאה של קפסולות זיכרון. בבחינת »לטופפות בין עיניכם«. וישפוט המתבונן.
התערוכה עדות מקומית היא במה איתנה, שעליה מפגינים צלמי העיתונות הישראלים עוצמה, מחויבות, אחריות הדדית ומקצועיות למהדרין. לא פעם תוך סיכון עצמי. חשיבותה המובהקת בכינוסם של אמני הצילום, המייצרים סדרות ומקטעים בועטים של מציאות מקומית, שלעתים מעוררים מחלוקת, תוגה וגם התרוממות רוח ומייצגים את רוח המקום. איש בדרכו ואיש באמונתו וביושרו המוסרי.
תמונת השנה
רונן זבולון
רויטרס
נתן מאיר, בעלה של דפנה מאיר ז"ל, מוקף בילדיו ובבני משפחה, בטקס הלווייתה של האם. דפנה נרצחה בידי מחבל פלסטיני שחדר ליישוב ודקר אותה למוות.
עתניאל, דרום הר חברון
8 בינואר 2016
סדרת השנה
טלי מאייר
האגודה לזכויות האזרח בישראל
דיוקנאות של קרבנות ירי כדורי ספוג. הכדור, המכונה "כדור ספוג שחור" (דגם 4557), עשוי גומי סינתטי ומשמש נשק אַל-הרג לדיכוי הפגנות במזרח ירושלים. נוהל השימוש בכדור קובע, כי ירי לעבר פלג הגוף העליון אסור וכי אין להשתמש בו נגד ילדים, קשישים או נשים בהיריון. דגם כדור זה, הנמצא בשימוש רק כשנתיים, גרם כבר לעשרות פציעות ראש קשות, וכמחצית מהנפגעים הם קטינים. רבעה-עשר תושבים איבדו את עיניהם. המצולמים בפרויקט לא נחשדו בהפרות סדר ולא ננקטו נגדם הליכים משפטיים. הפרויקט צולם כשנה וחצי לאחר פציעתה של מאייר בפניה מכדור ספוג שחור, בעת שתיעדה הפגנת מחאה בשכונת שועפאט שבמזרח ירושלים.
8 בינואר 2016
עתניאל, דרום הר חברון
חדשות
מקום ראשון
בודדות
חדשות
יהושע יוסף
עבור ישראל היום
אחמד דוואבשה, ניצול הפיגוע בדומא, בתקופת אשפוזו בבית החולים. אחמד נפצע בשריפה שפרצה עקב פיגוע טרור יהודי, שבו הושלכו בקבוקי תבערה על ביתו בכפר דומא. כתוצאה מהשריפה נספו הוריו של אחמד, סעד וריהאם דוואבשה, ואחיו בן השנה וחצי, עלי סעד.
בית חולים ספרא לילדים, תל השומר
2 בדצמבר 2015
חברה וקהילה
מקום ראשון
בודדות
חברה וקהילה
אקטיבסטילס
אורן זיו
צעירים פלסטינים אבלים ליד גופתו של מוחמד אבו השהש, בן 18, במחנה הפליטים אל-פוואר. אבו-השהש נהרג מירי חיילים ישראלים במהלך פשיטה של שלושה גדודי צה"ל על מחנה הפליטים. החיילים שהו במקום במשך 17 שעות, שבמהלכן נפצעו 32 תושבים מקומיים מירי החיילים.
הגדה המערבית
17 באוגוסט 2016
מקום שני
בודדות
חברה וקהילה
אקטיבסטילס
אורן זיו
נשים בדוויות צועדות כדי לחסום בגופן דחפורים של קרן קיימת לישראל, בעת עבודות לנטיעת יער על אדמות הכפר הלא מוכר אל-עראקיב שבנגב. מאז 2010 הרסו הרשויות את הכפר 104 פעמים, ובכל פעם הקימו התושבים את בתיהם מחדש. לאחר שבוע של הפגנות, שמהלכו חסמו התושבים את הדחפורים ונעצרו יותר מעשרה תושבים, החליטה קרן קיימת לישראל להקפיא את העבודות.
אל-עראקיב
24 ביולי 2016
מקום שלישי
בודדות
חברה וקהילה
צלמת עצמאית
דניאל שטרית
דני גרמייז, בן 38 . כותב ועורך באינטרנט, אקטיביסט בתחום מיניות ומוגבלות. תצלום זה הוא חלק מפרויקט השואף לנתץ סטיגמות חברתיות באשר לבעלי מוגבלויות ואופן הכלת האחר וקבלתו: "שמי דני גרמייז, בן 38 . זה אני: גוף רזה, שלדי, ישוב על כיסא גלגלים עם זוג ידיים בתפקוד חלקי. ועדיין, אחד מהטקסים האהובים עלי הוא להתייצב מול המראה, להסיר את החולצה ולחשוף את הגוף השלדי הנכה הזה. כי אני אוהב להסתכל עליו, עם כל המגרעות שלו, ולחשוב: סקסי!"
ירושלים
29 במאי 2016
דת ואמונה
טבע וסביבה
ספורט
מקום שלישי
סדרות
ספורט
צלם עצמאי
גלעד קוולרצ'יק
עופר בלוטרייך, מטפס מקצועי, מטפס על בולדרים באזור ים המלח. הטיפוס הספורטיבי בטבע נתקל בקשיים רבים, מכיוון שהמקומות המתאימים לכך נמצאים בתחומי שמורות טבע, שבהן הוא אינו חוקי. באולימפיאדת טוקיו 2020 יוכר הטיפוס כספורט אולימפי.
ים המלח
29 ביולי - 28 באוגוסט 2016
אורבניזם ותרבות
מקום שלישי
סדרות
אורבניזם ותרבות
קטגוריה
קובי וולף
בתי באר, או "ביארה", הם מבנים שהוקמו במאה ה-19 בפלשתינה סביב בארות מים, בסמוך לפרדסים. במהלך מלחמת העצמאות ננטשו בתי הבאר מיושביהם. עם התרחבותן של תל אביב והערים שבסביבותיה נעקרו רבים מהפרדסים ובמקומם הוקמו שכונות מגורים. מקצת מבתי הבאר נהרסו, אחרים נטמעו בסביבתם.
תל אביב וסביבתה
יולי - אוגוסט 2016
סדרות
אורבניזם ותרבות
קטגוריה
איליה יפימוביץ
אובססיית המין האנושי לטריטוריה יוצרת, לעתים, מציאות מקבילה, שנערמת לכדי נרטיבים סוריאליסטיים, הנוצרים מהמפגש בין חפצים לבין מיקומם הטריטוריאלי. מתקיימים כאן רכיבים של זיכרון, תעתוע וחידתיות. גם הדממה המובהקת מייצרת רעש מטריד.
ישראל והגדה המערבית
חורף 2015 - קיץ 2016
סדרות
אורבניזם ותרבות
קטגוריה
ארנה נאור
לאורך שנים, בימי שישי, מהווה חוף התופים בתל אביב מקום מפגש לקבלת שבת אלטרנטיבית. לקצב התופים, אנשים רוקדים, שרים ובעיקר מתחברים זה לזה. הסדרה משקפת את ייחודיות המקום ואת רוח האחווה והאהבה השורה בו. בכוונת עיריית תל אביב להרוס את המקום ולבנות במקומו בית מלון.
תל אביב
מאי 2015 - אוגוסט 20116
בודדות
אורבניזם ותרבות
קטגוריה
מירי נגל
לפני כ 50- שנה נחנך בניין הסינרמה בתל אביב. הבניין שימש בית קולנוע, אך נכשל כלכלית ועמד נטוש במשך כעשרים שנה. בשנות ה-80 חזר המבנה לפעול כמועדון וכאולם מופעים, ובשנות ה-2000 ננעלו שעריו לצמיתות. באוגוסט האחרון נהרס הבניין, שהיה לסמל מקומי, ונמחק מהנוף האורבני.
תל אביב
18 באוגוסט 2016
חשיפה ארוכה
מקום ראשון
סדרות
חשיפה ארוכה
צלמת עצמאית
אבישג שאר-ישוב
משפחת ברי - אמנון, תמר וילדיהם מלמלו ופעמון. אמנון ברי, איש קרקס, התעורר יום אחד בידיעה שחייו חייבים להשתנות. תמר ברי, ציירת, החליטה אף היא יום אחד להשאיר את עברה מאחור, רכשה רכב מסחרי והתחילה לנדוד ברחבי הארץ. במהלך נדודיה אספה תמר את אמנון שהמתין לטרמפ. השניים הגיעו אל המדבר ושם, בפסטיבל ריינבו, גילו את אהבתם; מכבישי ישראל הרחיק הזוג לנדוד, עד שהגיע לקניה, אפריקה. שם, באוהל של שבט אפריקני, נולדה בתם. כיום הם חיים בארץ, מבקשים להתנתק מההוויה הישראלית, כשהם הופכים פיקסלים אפורים לפָּלֶטָה צבעונית ומקורית.
הגליל
2013 - 2016
מקום שני
סדרות
חש יפה ארוכה
פלאש 90
הדס פרוש
הפרויקט "פלשתינה (א״י)" מנסה לעמוד על משמעותה של התעודה הפלשתינית לבעליה. התעודה הונפקה בתקופת המנדט הבריטי, ליהודים ולפלשתינים כאחד. שוויון אזרחי זה מאפשר בדיקת נקודת מבטם האישית של המצולמים - יהודים וערבים ילידי פלשתינה דאז - באשר לשייכותם לאדמה זו. על כל תעודה (תעודת לידה, תעודת זהות, דרכון) רשום "ממשלת פלשתינה (א״י)" בעברית, Government of Palestine באנגלית, ו-"فلسطين" בערבית.
ישראל והגדה המערבית
אפריל - ספטמבר 2016
מקום שלישי
סדרות
חשיפה ארוכה
צלם עצמאי
יניב נדב
אתר הפסולת דודאים הוקם לפני כ-20 שנה. בני שבט טראבין חיים במקום יותר מ-60 שנה. מאז הקמת האתר מדווחים בני השבט על עלייה חדה בתחלואה, בעיקר סרטן ומחלות ריאה. לאורך כל שעות היממה מדיף המקום ריח צחנה חריף, הגורם לצריבות בעיניים. הרעש התמידי של הטרקטורים מפריע לשנתם של הילדים.
שבט טראבין
פברואר - אוגוסט 2016












































































