
עדות מקומית 2025
צילום: יאיר פלטי
גלריה
2025
תמונת השנה | סדרת השנה | חדשות | חברה וקהילה | דת ואמונה | טבע וסביבה | ספורט | אורבניזם ותרבות | חשיפה ארוכה | וידאו
עדות מקומית 2025
דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ואוצרת אחראית עדות מקומית
עדות מקומית 2025 היא התערוכה השלישית ברצף שבה מוצגים אירועי ה־ 7 באוקטובר, מלחמת ״חרבות ברזל״ והמאבק הציבורי העיקש לשחרור החטופים. בראשית אוקטובר 2025, בתום שנתיים של מאבק, נחתם הסכם סיום המלחמה ברצועת עזה ועשרים חטופים חיים שנותרו בעזה שבו לביתם ביום אחד. בשבועות לאחר מכן הושבו לישראל חטופים חללים. אנו תקווה שכל החטופים החללים יושבו לקבורה ראויה.
מוראות המלחמה בעזה ובלבנון, האירועים בגדה המערבית, התקפות הטילים והכטב"מים מאיראן ומהחות'ים בתימן, המאבק הציבורי להשבת החטופים והשסעים החברתיים והפוליטיים מתועדים על ידי צלמות וצלמים מסביב לשעון. המחיר האנושי הקשה מנשוא, המצב ההומניטרי המחפיר בעזה, הלחץ הבינלאומי ומשך מלחמה חסר תקדים יצרו עומס אישי כבד והעצימו את המתחים הפנימיים והאזוריים.
למרות ההסכם שהושג, המצב הביטחוני והחברתי לוט בערפל. התמונות המוצגות בתערוכה מעידות על קיום שברירי בתקופה שבה האחריות השלטונית קרסה והדמוקרטיה נמצאת בסכנה. במציאות אכזרית של שכול ופציעות בגוף ובנפש, אל מול הניסיון לעוות את האמת לצרכים פוליטיים, מצטיירת חברה אזרחית שנאבקת על גילוי אחריות ולוקחת את גורלה בידיה.
צלמים וצלמות ליוו את הנפגעים במלחמה במשך תקופות ארוכות של שיקום וחזרה לחיים. עבודת תיעוד ממושכת ורגישה הובילה לקשר משמעותי בין המתעדות והמתעדים לאלה שנחטפו ושוחררו, למי שאיבדו את יקיריהם, שבתיהם נהרסו ושהקדישו את עצמם למחאה להשבת החטופים. עבודתם וההיכרות האישית כוננו תמונה אנושית חדה נוקבת ומעמיקה באחת התקופות הקשות ביותר שידעה החברה הישראלית.
התערוכה עדות מקומית נוסדה בשנת 2003 , ומאז שנת 2009 היא מוצגת במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. השותפות הארוכה עם המוזיאון תורמת להכרה הציבורית בחשיבותו התרבותית וההיסטורית של צילום תיעודי. תמונות עדות מקומית תהיינה בעתיד חלק
מהעדות ההיסטורית לאירועי ה־ 7 באוקטובר.
בין צילום עיתונאי לזיכרון תרבותי
איליה יפימוביץ, אוצר עדות מקומית 2025
במשך השנים השתתפתי בתערוכות עדות מקומית כצלם שטח ששולח את עבודותיו המובחרות לשיפוט בתחרות. כאוצר עדות מקומית 2025 בתקופה של מלחמה רב־זירתית נעתי בין שני תפקידים: כצלם עצמאי תיעדתי את המציאות הקשה מנקודת מבט אישית;
כאוצר התבוננתי בחבריי, הצלמות והצלמים, מנקודת מבט שבוחנת את תמונת המציאות המתהווה, ותהיתי כיצד תשתלב עבודתם בפסיפס התמונות שתוצגנה בתערוכה.
תפקידי הכפול התחדד בתקופת העימות עם איראן, ביוני 2025 . עבודת התיעוד נערכה סביב השעון, כאשר טילים בליסטיים פגעו בערים בלב המדינה וגרמו לנזק חסר תקדים, וכמו ב־ 7 באוקטובר פעלנו תחת תחושה מאיימת של סכנה אישית. תמונות הנפגעים וההרס
מהזירות הרבות יצרו מסמך תיעודי חזותי חסר תקדים בהיסטוריה המקומית.
בעידן הנוכחי, של מצלמות מרובות, תפוצה מהירה ואמת עמומה, מעמיקה עבודת התיעוד של צלמי העיתונות את קריאת המציאות ואת ההתבוננות הביקורתית בה. הבחירות האסתטיות ברגע המכריע – זווית הצילום, הצבע והניגודים – הן חלק מהותי ביצירת תמונה מורכבת, שמבטאת את הניסיון כצלמי שטח, רגישות אישית ואחריות חברתית. אחד הרגעים החיוניים עבורי ביצירת עדות מקומית 2025 היה לראות כיצד התהיות והבחירות שליוו אותי בתנאי השטח הקשים מתורגמים בתערוכה למשמעות חדשה. מעבר לתמונה העכשווית,
המפוצלת והשברירית, שזור תיעוד השנה הנוכחית בתמונות העבר ומשקף את העתיד.
תמונת השנה
תמונת השנה ע"ש רועי עידן פרס ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל
איתי רון
הארץ
צלליות של חרדים וחיילים בכפר הפלסטיני כיפל חארס. אחת לכמה חודשים מתקיימת בכפר הילולה, שבמהלכה אלפי מתפללים פוקדים מבנה שמזוהה על פי המסורת כקבר יהושע בן נון. בזמן ההילולה מוטל עוצר על הכפר. התושבים נאלצים להסתגר בבתיהם, והמתפללים מסתובבים במקום, מאובטחים במאות חיילים ושוטרי מג"ב.
כיפל חארס, הגדה המערבית
24 באפריל 2025
סדרת השנה
אבישי מוהר
EPA
קהילה בדואית בת 150 תושבים, שחייתה במשך עשרות שנים במע׳ייר א־דיר, מזרחית לרמאללה, נאלצה לנטוש את בתיה בעקבות איומי מתנחלים, שהקימו מאחז בקרבתה. במהלך פינוי הבתים פלשו מתנחלים ליישוב, יידו אבנים וירו אש חיה לעבר התושבים, שנאלצו לברוח ולהותיר את רכושם מאחור. שישה מהם פונו לבית חולים לאחר שהוכו קשות.
24 באפריל 2025
כיפל חארס, הגדה המערבית
חדשות
מקום ראשון
חדשות
רויטרס
שיר טורם
ישראל היום
בקריאה נואשת לשחרור בנה החטוף מתן צנגאוקר עטתה עינב צנגאוקר הינומה שחורה במהלך טקס חתונה מבוים, שנערך בכיכר החטופים בהשתתפות בת זוגו של מתן, שורדת השבי אילנה גריצ'ווסקי. ב־ 13 באוקטובר 2025 , לאחר 738 ימים של מאבק ציבורי
עיקש, זכתה עינב לחבק את בנה ששב מהשבי לאחר שנחתם הש לב הראשון של תוכנית 20 הנקודות של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לסיום המלחמה.
תל אביב
תל אביב, 17 באוגוסט 2025
חברה וקהילה
מקום שלישי
חברה וקהילה
פולאריס אימג'ס
זיו קורן
ידיעות אחרונות
גדי מוזס, חקלאי בן 81 , נחטף לעזה ב־ 7 באוקטובר מביתו בקיבוץ ניר עוז. חמישה מבני משפחתו נחטפו, ובת זוגו, אפרת כץ, נהרגה בשוגג על ידי מסוק צה"ל, שירה על העגלה שעליה הובלו בדרך לעזה. בעת שחרורו מהשבי, לאחר 482 יום, אמר "אעשה כמיטב יכולתי כדי לשקם את ניר עוז", ושב לשדות הקיבוץ.
קיבוץ ניר עוז
9 באפריל 202
חברה וקהילה
פולאריס אימג'ס
זיו קורן
ידיעות אחרונות
גילי לייבושור, אימה של סמלת יעל לייבושור ששירתה כתצפיתנית במוצב נחל עוז, מבקרת בחמ"ל שבו נהרגה בתה. יעל ולצידה חיילים
נוספים שרדו כחמש שעות של קרב עד שמחבלי החמאס הציתו את המפקדה. שבעה חיילים הצליחו להימלט, והנותרים, 15 חיילים וחיילות, נהרגו בקרב על החמ"ל. 53 חיילים וחיילות נהרגו באותו יום בהגנה על מוצב נחל עוז, שבע תצפיתניות ושלושה חיילי שריון נחטפו.
מוצב נחל עוז
25 בספטמבר 2024
דת ואמו נה
טבע וסביבה
ספורט
אורבניזם ותרבות
חשיפה ארוכה
מקום שלישי
חשיפה ארוכה
מאיה משל
שגרת יומן של נערות בנות 12 עד 18 במאחז מעוז אסתר. הנערות גרות לבדן במבנה שהקימו בכוחות עצמן, ועוסקות בעיבוד האדמה, בתחזוקת המקום ובלימודי קודש. על פי אמונתן, הן מייצגות את חוד החנית של החלוציות העכשווית. בחמש השנים האחרונות, המאחז נהרס ונבנה מחדש כשלושים פעם.
הגדה המערבית
2021 – 2025
חשיפה ארוכה
יובל חן
ידיעות אחרונות
תיעוד מתמשך של חיילים פצועי "חרבות ברזל" ומלחמות נוספות. על פי נתוני משרד הביטחון מחודש ספטמבר 2025 , כ־ 20 אלף פצועי מלחמת "חרבות ברזל" מטופלים באגף השיקום של משרד הביטחון. 55% מהם, כ־ 10,700 איש ואישה, מתמודדים עם פגיעה נפשית. על פי הערכות אגף השיקום, עד שנת 2028 יטפל האגף ב־ 100 אלף פצועים, בהם 50 אלף פצועי נפש.
גרמניה וישראל
2023 – 2025
וידאו
אליה-ים נסים
רפויים.
במהלך המלחמה בין ישראל לאיראן, רבים לא זכו למקלט ראוי סמוך לביתם ומצאו מחסה בתחנות תת־קרקעיות של הרכבת הקלה.
זרים מוחלטים במציאות סוריאליסטית, חיים יחד בעומק 30 מטרים מתחת לפני הקרקע. בין הכאוס והטילים היו גם רגעים של חמלה, אנושיות ויופי, רגעים שבהם יכולנו להיות רפויים.
תחנת הרכבת הקלה ״ביאליק״,
רמת גן
2025
מוזיקה: רועי אבני
סקסופון: ברברה
שי לי נסים
השחייניות.
נבחרות שחייה אומנותית מרחבי הארץ באימונים ובתחרויות לקראת אליפויות הארץ והעולם. שחייה אומנותית היא ענף ספורט נשי ייחודי, המשלב תנועה, תיאטרליות ועוצמה חזותית יוצאת דופן.
תחרויות ארציות בשחייה אומנותית
2025
יוצרת: שי לי נסים
עריכה: רן סלוין
ליווי הפרויקט: נורית ירדן
משתתפות:
נבחרות ארציות בשחייה אומנותית
שרון ארונוביץ'
בשביל מה המלחמות האלה?
רג'א ח'טיב שילם מחיר כבד במלחמה חסרת התקדים בין איראן לישראל, כאשר טיל בליסטי פגע בביתו והרג את אשתו מנאר אבו אל־היג'א ח'טיב, בנותיו שדא וחאלה וגיסתו מנאר דיאב ח'טיב. מאות אנשים ליוו אותן בדרכן האחרונה.
טמרה
יוני 2025
בר פלג
במשך 12 ימי המלחמה עם איראן הפגינה.
ישראל עליונות אווירית ומודיעינית בעומק מדינה רחוקה ועוינת, אך דווקא בשטחה שלה לא הייתה מוכנה להתמודדות עם האיומים.
זו הייתה מלחמה בתוך המלחמה. 12 ימים של פערים בין דברי הרהב של הממשלה למציאות, בין ההישגים הצבאיים באיראן למקלטים
הרעועים של תל אביב.
גוש דן
2025
עריכה מוזיקלית: בר פלג
ענבר זק
״וְלֶאֱהבֹ אֶת הַחַיִּים בְּלֵב נִשְׁבָּר״.
העבודה נוצרה מתוך מציאות סדוקה וכואבת, בתוך כאוס מתמשך של מלחמה. הפנייה לטבע מבטאת כמיהה לשקט ולנחמה, אך גם הטבע טעון והאדמה פה בוערת.
רחבי ישראל
2025
צילום, עריכה וסאונד: ענבר זק
שם העבודה באדיבות עמותת זלדה ויצירתה
תודה מיוחדת: פרופ׳ שרון יערי, שרון בלבן, דניאל מאיר
הפרויקט הופק במסגרת המחלקה לצילום, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
ציון לשבח
ניב שטנדל
המחנה הוא ביתי.
122 הימים הראשונים של המלחמה מבעד לעדשת מצלמתו של עיתונאי במילואים: מעברים מטלטלים בין העורף האבל לחזית המשולהבת, מפגשים בין חיילים משני צידי השסע החברתי־פוליטי והאמביוולנטיות שבחזרה לשגרה.
מוצב ג׳למה (גלבוע)
2023 – 2025
אור סיט
המסע האחרון של שירי, אריאל וכפיר ביבס.
הלווייתם של שלושת בני משפחת ביבס. את השיירה ליוו רבבות אנשים, שביקשו לחלוק להם כבוד אחרון ודרשו להחזיר את כל החטופים.
צומת הקשתות, שער הנגב
26 בפברואר 2025
בימוי, צילום ועריכה: אור סיט
אור סיט
חרדים נגד הגיוס.
על רקע מעצריהם של עריקים חרדים ושיחות על קידום חוק הגיוס בכנסת יצאו חרדים קיצוניים להפגין ולחסום כבישים ברחבי הארץ.
מחלף גבעת שמואל, כביש 4
19 באוגוסט 2025
בימוי, צילום ועריכה: אור סיט
פרס "שומרים" - המרכז לתקשורת ודמוקרטיה
חן ליאופולד
הניצחון המוחלט.
במהלך השנתיים האחרונות, בכל פעימה, ביום שחרור חטופים, ליוויתי את ההמונים שהגיעו מכל קצוות הארץ ומילאו את כיכר החטופים. התהלכתי ביניהם כמו בתוך חלום. לפני שחרור 20 החטופים החיים האחרונים, אנשים רבים העבירו בכיכר את הלילה. הפעם, יותר מתמיד, הייתה ציפייה דרוכה. כל המבטים היו נתונים למסכים; כל עדכון נענה בשאגות ההמונים; ופנים מוכרות, אך שונות,
נגלו אלינו. רגעי האופוריה הבהירו כי זהו הניצחון המוחלט האמיתי.
כיכר החטופים, תל אביב
ינואר – אוקטובר 2025














































.jpg)























