
עדות מקומית 2022
צילום: אחמד גיראבלי / AFP
גלריה
2022
תמונת השנה | סדרת השנה | חדשות | חברה וקהילה | דת ואמונה | טבע וסביבה | ספורט | אורבניזם ותרבות | חשיפה ארוכה | וידאו
מציאות נפיצה
דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ומנהלת עדות מקומית
מזה 19 שנים מוצגת עדות מקומית, תערוכת צילום העיתונות והתיעוד השנתית, לצד תערוכת הצילום הבינלאומית, ה־ World Press Photo. עדות מקומית מביאה לחזית הבמה את חשיבותו החברתית וההיסטורית של הצילום התיעודי המקומי, תוך הדגשת חיוניותו התרבותית והאמנותית. הצילום התיעודי המקצועי חודר לפינות חיים מורכבות, שרבות מהן אינן מיוצגות בדרך כלל באמצעי התקשורת הממסדית.
מבעד לדימויים המוצגים בתערוכה נשקפת עבודתם המסורה והמקצועית של הצלמים והצלמות, המתפתחת ומשתכללת במהלך השנים ומציגה מסורת עיתונאית של תקשורת חוקרת, שנאמנותה לחופש הביטוי עולה על שיקולי עריכה ורייטינג.
עדות מקומית 2022 מבטאת מציאות ישראלית נפיצה במישור הפוליטי, החברתי והביטחוני. קואליציית ממשלת השינוי, שהוקמה בעקבות מערכת בחירות רביעית בתוך שלוש שנים, התפרקה לאחר שנה, ובמערכת הבחירות החמישית שהתקיימה ניצח גוש
הימין בראשות בנימין נתניהו. מפלגת הימין הקיצוני עוצמה יהודית, בראשות איתמר בן גביר, זכתה יחד עם הציונות הדתית ומפלגת נעם ב־ 14 מנדטים, ובכך הפכה למפלגה השלישית בגודלה בכנסת. מרצ, מפלגת השמאל הוותיקה, לא עברה את אחוז החסימה ונשארה מחוץ לכנסת.
המצב הרגיש המתמשך מול החברה הבדווית; גילויי המתיחות הרבים בין ערבים ליהודים; האלימות בחברה הערבית; פעילות צה"ל בג׳נין, בשכם וביישובים פלסטינים אחרים בשטחי הרשות; פיגועים בערים מרכזיות ברחבי הארץ; מהומות בהר הבית והתפרצות
נוספת של עימות מול רצועת עזה במבצע "עלות השחר". כל גילויי האלימות הללו גבו מחיר דמים כבד ומתועדים בתערוכה.
בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר האחרון מתחוללת מלחמה ארוכה ואכזרית על אדמת אירופה. המלחמה באוקראינה משפיעה על כלכלת העולם, על יציבותו המדינית־ביטחונית ועל קהילת יוצאי מדינות אלו, שקרוביהם ומכריהם הפכו פליטים
וחלקם מצאו את דרכם לישראל. השפעת המלחמה על החיים בישראל ויציאת צוותי תקשורת, צלמות וצלמים ישראליים לאוקראינה לסקר את הקרבות, ההרס והפליטים, הביאו אותנו להחלטה לקיים במסגרת עדות מקומית תצוגה מיוחדת, שעוסקת במאורעות
המלחמה מנקודת מבטם של צלמי עיתונות ישראליים המשתתפים בתערוכה באורח קבע. מערכת עדות מקומית מודה לצלמות ולצלמים שמשקיעים מדי שנה את מרצם וכישרונם, נוטלים סיכונים ויוצרים תמונת מצב אנושית שמבטאת את המציאות המקומית והגלובלית. כמו כן, ברצוננו להודות מקרב לב לחבר השופטים, שהקדיש מזמנו ושקד על בחירת התמונות המובילות.
לעמוד מול ה"אירוע"
לאה אביר, אוצרת התערוכה עדות מקומית 2022עדות מקומית היא תערוכה שמדי שנה עוצרת לרגע את הזמן: היא מכנסת לחלל אחד רגעים משמעותיים מהשנה האחרונה, כפי שהם תועדו בעדשות מקומיות, ומאפשרת לנו להתבונן לעומק במראות. את חלקם אולי ראינו, או שחשבנו שראינו, ועכשיו נוכל להעמיק ולראות אותם מחוץ לשטף הדימויים שמרצד מול עינינו כל הזמן. הפעם אנחנו יכולות ויכולים לעמוד
מול ה"אירוע" - כפי שהשפה הצבאית, ובעקבותיה גם מהדורות החדשות, מתארות כל דבר שווה־דיווח - מספיק זמן כדי שיתפרק, יתגבש, יהדהד ויתחבר ל"אירועים" אחרים. הפעם אנחנו גם לא חייבות וחייבים לנסח מולו עמדה. במקום זה, אפשר להתבונן בחלקיו ובמערכת
שהוא חלק ממנה, להבין, לשוחח, לחוות את מורכבות הדעה והרגש.
תמונת השנה של איתי רון היא מעין קפסולה של כל מאפייניו ומשמעויותיו של אחד האירועים החשובים שהתרחשו השנה, שדווקא לא היה מבצע צבאי, מלחמה, מפגן של אלימות או התפרקות שלטונית. הלווייתו של הרב קנייבסקי, שנחשב לאחד מגדולי הרבנים ולמנהיג רוחני עבור מאות אלפי האנשים שהשתתפו בטקס והפכו אותו למאורע היסטורי.
כל תושבי המדינה חשו את הדי מסע ההלוויה: אלפי שוטרים, חובשים ופרמדיקים הוזעקו, כבישים ראשיים נחסמו וכל ערוצי התקשורת דיווחו בשידור חי. ברקע החשש מהעומס ומהצפיפות עמדה הטראומה הטרייה של האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה, שהתרחש רק כשנה לפני כן בהילולת רבי שמעון בר יוחאי. תצלומו של איתי רון אינו מתמקד
דווקא באסתטיקה המפתה של ההמון, בצפיפות האנונימית של השחור־לבן. במקום זאת, אנו מוזמנות ומוזמנים לחזות ברגע של צפייה מיציע מאולתר, שיש בו מאמץ להתבונן, אבל גם לשמור על שיווי המשקל; רגע שהקדים אותו טיפוס מרוגש, ילדותי, שלא נענה לחסימות ולסדר. ובתוך כך, אחת מהדמויות המצולמות מתבוננת בנו חזרה ומזמינה אותנו פנימה - את
אלה שצוו להתרחק מהאירוע ורחוקים גם מהבנתו.
התצלום הזה, כמו כל התצלומים בתערוכה, נבחר בתהליך מרובה משתתפות/ים ודעות, תהליך שאותו מובילה המחויבות לקהילה המקצועית הסובבת את עדות מקומית ולקהל הרב שפוקד אותה מדי שנה, כמו גם לסדר יום דמוקרטי וליברלי. מלבד העיסוק באקטואליה התפתחה בתערוכה גם שפת צילום אזרחית, עממית, שפה שבאה מהשטח ומאפשרת לנו להתבונן על הנעשה דרך תבניות חדשות, ולא רק לאור תכתיבי הכותרות הראשיות והמהדורות המיוחדות; שפה למודת היסטוריה וחושבת־עתיד, שמאפשרת לנו לתאר קצת אחרת, ולהבין אחרת, את הקורה לנו וסביבנו.
תמונת השנה
איתי רון
צעירים חרדים צופים בהלווייתו של הרב חיים קנייבסקי, לאחר שטיפסו על עץ בשל הצפיפות הרבה.
בני ברק
20 במרץ 2022
סדרת השנה
אורן זיו
עבור שיחה מקומית
שוטרים פועלים לדיכוי מחאתם של תושבי הכפר הבדואי סעווה אל־אטרש נגד עבודות ייעור של הקרן הקיימת לישראל שהתבצעו בסמוך לבתיהם. לטענת התושבים, מטרת העבודות היא לדחוק אותם מאדמותיהם. הנטיעות הופסקו לאחר שלושה ימים של מחאה חריפה.
20 במרץ 2022
בני ברק
חדשות
חברה וקהילה
דת ואמונה
טבע וסביבה
ספורט
אורבניזם ותרבות
חשיפה ארוכה
וידאו
חיים גולדברג כיכר השבת
מצעד הדגלים.
פעילי הימין הקיצוני מכים אישה פלסטינית מבוגרת ומרססים אותה בגז פלפל במהלך מצעד הדגלים ביום ירושלים.
הרובע המוסלמי, העיר העתיקה בירושלים
29 מאי 2022
בדור גבארה
הרחוב.
חיי יום־יום ברחוב יפו.
ירושלים
2022
צילום, עריכה וסאונד: בדור גבארה
הפרויקט הופק במסגרת המחלקה לתקשורת צילומית, המכללה האקדמית הדסה, ירושלים
מורן נקר
ארון הקודש.
עומרי ודניאל, תלמידי ישיבת הסדר בני 19, בדייט רומנטי מהוסס.
ירושלים
2022
בימוי: מורן נקר
צילום: רועי קייזרמן
עריכה: אלעד דוידוביץ' שיקוביץ'
הפקה: אביגיל שפרבר
מוזיקה מקורית: דידי ארז
עיצוב פסקול ומיקס: יונתן פאליקמן,אולפני ג'אנגל
הופק עבור חטיבת הדיגיטל, כאן תאגיד השידור הישראלי
דור זליכה לוי
באריק.
באריק, שברח ממלחמת האזרחים הרצחנית בדארפור והגיע לישראל לבדו כילד פליט, מספר על הבריחה, האלימות והזרות.
ישראל
2022
בימוי ועריכה: דור זליכה לוי
מבוסס על עדותו של באריק סאלה ובהשתתפותו.
צילום וצבע: נדב פורת חומסקי
עיצוב פסקול ומיקס: אביעד סינמנס
הסרט הופק בהזמנת בית חולים שדה X ובתמיכת מוז"א - מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב
רותי סלע ומעין אמיר
תנאים והתניות.
הדמיה תרמית מזהה גוף הפולט חום ומשרתת מערכות זיהוי של כלי נשק.
הסרטון מתעד אינטראקציות של חיכוך בין דמויות שהתבקשו לסייע למצולמות להתחמם בליל חורף.
תל אביב
2022
בימוי, צילום ועריכה: רותי סלע ומעין אמיר
רונן ברגמן וזיו קורן / ידיעות אחרונות ו-ynet
27 יום באוקראינה
בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה יצאו הצלם זיו קורן והעיתונאי רונן ברגמן בשליחות ידיעות אחרונות ו- ynet לסקר את המלחמה: בקייב המופצצת, בעומק הקרבות מבית לבית באירפין, מתוך טורי הפליטים הנסים על נפשם עם חיות המחמד שלהם, בתיעוד כוחות פוטין הנסוגים מבוצ'ה ובחשיפת ממדי ההרס שהותירו אחריהם הרוסים והפשעים נגד האנושות שביצעו.
אוקראינה
מרץ - אפריל 2022
צילום: זיו קורן צילום
וידאו: רונן ברגמן
עריכה: ליאת פרוינד
שלי שלו
ילדה (עם הפ)רעה.
ניסיון להפוך הפרעה שקופה, שאין לה ביטוי חזותי, לסיטואציות שממחישות את הקשיים והסימפטומים.
ישראל
מאי 2022
בימוי: שלי שלו
עריכה: יעל מוינסטר
סאונד: אוהד סטמטי
הפרויקט הופק במסגרת התוכנית לתואר שני בתקשורת חזותית, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים
פרס יצירה, "שומרים" - המרכז לתקשורת ודמוקרטיה





































































